TECHNIKI
KOMUNIKOWANIA SIĘ
W DZIAŁALNOŚCI NAUKOWCA
wykład
specjalny dla uczestników studiów doktoranckich
i młodych pracowników naukowych PW i innych instytucji
sem. letni 2010/11
oceny (końcowe)
Uwagi dotyczące wykładu proszę kierować do prof. Andrzeja Kraśniewskiego: andrzej@tele.pw.edu.pl.
(27 kwietnia)
10 maja odbędzie się ostatni wykład będzie on dotyczył doświadczeń prezentacyjnych.
Wpis oceny do indeksu można uzyskać:
- po wykładzie 10 maja,
- w terminie konsultacji (pon. 18-19, pok. 471),
- w dowolnym terminie, jeśli akurat jestem w pok. 471 (a bywam dość często,
także w godzinach popołudniowych),
- w terminie uzgodnionym telefonicznie (234 7537) lub e-mailem (andrzej@tele.pw.edu.pl).
Warunkiem uzyskania wpisu jest obecność na liście osób zarejestrowanych na przedmiot
na stronie Konwersatorium PW - http://www.mini.pw.edu.pl/~konwersa/oferta/w_specjalne.html,
a w przypadku doktorantów Wydziału EiTI także zarejestrowanie się na przedmiot
(PW-S9.A) w systemie ERES.
(11 kwietnia)
Informuję o tematyce trzech ostatnich wykładów:
12 kwietnia - c.d. zajęć nt. prezentacji ustnych (W. Murzyn)
19 kwietnia - wykład specjalny na temat przygotowania rozprawy doktorskiej (A.
Kraśniewski)
10 maja - wykład nt. doświadczeń prezentacyjnych (W. Murzyn)
(8 kwietnia)
Akceptując prośbę studenckiego koła naukowego ONYKS - zgodziłem się na zmianę
sali, w której odbywają sie zajęcia.
Począwszy od najbliższego wtorku wykład
będzie odbywał się w sali 105 (naprzeciw
sali 161).
Jednocześnie informuję, że najbliższe zajęcia odbędą się 12 kwietnia, a następnie
- 19 kwietnia (ignorujemy fakt, że harmonogram zajęć na PW przewiduje, że we
czwartek, 14 kwietnia, jest "dodatkowy wtorek").
(6 kwietnia)
W wyniku przeprowadzonego na zajęciach w dn. 5 kwietnia głosowania za najciekawsze
uznano 1-min. prezentacje:
- Milena Zalewska, Membrany kontra wirusy, czyli rola ceramiki we współczesnym
świecie
- Andrzej Kasprzak, "Żywe" konstrukcje
Autorów wyróżnionych prezentacji proszę o przesłanie ich pełnych 10-min. wersji
(.ppt) przeznaczonych do wygłoszenia w dn. 12 kwietnia na adres mgra inż. W.
Murzyna: w.murzyn@prezentacje.edu.pl, jeśli to możliwe do 11 kwietnia.
(29 marca)
Propozycje prezentacji 1-minutowych (imię i nazwisko autora, tytuł prezentacji)
proszę przesyłać - do 1 kwietnia - na adres mgra inż. W. Murzyna: w.murzyn@prezentacje.edu.pl.
(19 marca)
Osoby uwidocznione na liście ocen, które nie zapisały się na przedmiot (na stronie
www Konwersatorium PW http://www.mini.pw.edu.pl/~konwersa/oferta/w_specjalne.html;
tam też jest lista osób zapisanych), uprzejmie proszę o dokonanie tej czynności.
Osobom niezapisanym na przedmiot nie będę mógł - z powodów formalnych - wpisać
oceny/zaliczenia do indeksu.
Doktoranci i studenci Wydziału EiTI powinni być ponadto zarejestrowani na przedmiot
w systemie ERES.
(14 marca)
Przypominam, że zajęcia odbywają się co tydzień (a nie co dwa tygodnie).
(14 marca)
Jeśli nie otrzymał(a) Pan/Pani e-maila wysłanego przeze mnie 14 marca (wieczorem),
prosze przesłać mi wiadomość na adres andrzej@tele.pw.edu.pl - prawdopodobnie
dysponuję złym adresem poczty.
(14 marca)
Materiały dydaktyczne (prezentacje pokazywane na wykladach) są umieszczane na
stronie www - zwykle w dniu wykładu, w godzinach porannych.
Prowadzący
prof. dr hab. Andrzej Kraśniewski: Wydział EiTI (Gmach Elektroniki, pok. 471, tel. (22) 234-7537, andrzej@tele.pw.edu.pl), konsultacje: poniedziałek, 18-19
mgr inż. Wojciech Murzyn: Erdo - pracownia dobrej komunikacji (tel. (22) 886 1161, w.murzyn@prezentacje.edu.pl)
Wykład
Informacje wstępne: potrzeba wyrabiania umiejętności w zakresie technik komunikowania się w kształceniu młodych naukowców - doświadczenia międzynarodowe.
Jak pisać? Zasady tworzenia dokumentów związanych i niezwiązanych z działalnością badawczą (raportów badawczych, artykułów, materiałów dydaktycznych, materiałów promocyjnych, ...) - organizowanie/strukturalizowanie informacji, tworzenie struktury dokumentu, tworzenie tekstu, obrazowanie danych, włączanie elementów graficznych, formatowanie. Aspekty prawne i etyczne tworzenia dokumentów.
Jak mówić? Prezentacje mówione związane z działalnością badawczą (seminaria, wystąpienia na konferencjach), z działalnością dydaktyczną (wykłady, prowadzenie zajęć interakcyjnych) oraz innymi formami działalności (działania promocyjne w środowisku biznesowym, popularyzacja wiedzy, ...). Planowanie i projektowanie prezentacji. Przygotowanie materiału, tworzenie pomocy wizualnych. Prowadzenie prezentacji, retoryka, mowa ciała. Odpowiadanie na pytania i dyskusja. Gromadzenie i wykorzystanie doświadczeń prezentacyjnych.
Wykłady specjalne- Publikowanie w Internecie
- Jak pisać rozprawę doktorską?
- Jak recenzować prace naukowe?
Forma zajęć
wykład z elementami ćwiczeń praktycznych, polegających m.in. na mini-prezentacjach i recenzowaniu prezentacji
Wymiar zajęć
15 godzin w semestrze (7-8 dwugodzinnych sesji zajęć)
Termin zajęć
wtorek, godz. 18:15-20, Gmach Elektroniki, sala 161; pierwsze zajęcia - 10 marca, kolejne zajęcia - co tydzień
Zaliczenie
na podstawie obecności, wyników mini-testów, oceny 1-minutowych prezentacji (dla zainteresowanych) i wykonanych w czasie zajęć recenzji
Literatura
rozszerzona
lista pozycji literaturowych
powrót do początku
Poniżej znajdują się odsyłacze
(linki) do plików utworzonych w programie PowerPoint, zawierających plansze
wykorzystywane podczas wykładu.
Dopisek (09) oznacza, że plik zawiera plansze wykorzystywane w sem. letnim
roku akad. 2008/09.
Dopisek (11) oznacza, że plik zawiera plansze wykorzystywane w sem. letnim
roku akad. 2010/11 (zmodyfikowane lub pozostawione bez zmian plansze
z roku akad. 2008/09).
Prezentacje pisane
Wstęp (11)
Tworzenie dokumentu (11)
Planowanie dokumentu (11)
Aspekty prawne i etyczne (11)
Gromadzenie informacji (11)
Organizowanie informacji (11)
Tworzenie struktury dokumentu (11)
Tworzenie tekstu (11)
Elementy graficzne (11), w tym Obrazowanie danych (11)
Formatowanie (11)
Sprawdzanie i poprawianie (11)
Prezentacje mówione
Zasady dobrej prezentacji (11)
Planowanie i projektowanie wystąpienia (11)
Prowadzenie prezentacji - Spotkanie z publicznością (11)
Doświadczenia prezentacyjne - Prezentacja i co dalej? (11)
Tematy specjalne
Publikowanie w Internecie (07)
Jak pisać rozprawę doktorską? (11)
Jak recenzować prace naukowe? (11)
powrót do początku